Dyreparken kåret til Årets Innovative Produktutvikler og Årets Digitale Kundereise!

Dyreparken vant reiselivets Oscarutdeling, HSMAI-prisene, i kategoriene «Årets innovative produktutvikler» og «Årets Digitale Kundereise».

Prisene ble vunnet for Dyreparkens lansering av lokasjonsbaserte mobile tjenester, basert på beaconsteknologi. Arbeidet startet i 2015 med et prosjekt hvor inFuture var ansvarlig for konseptutvikling, dataanalyse og prosjektledelse, mens fluxLoop var ansvarlig for applikasjonsdesign og -utvikling, beaconsplattform og fysisk utrulling av beacons i parken. Basert på de gode resultatene fra oppstarten har Dyreparken sammen med inFuture, fluxLoop, USUS og en rekke andre partnere1 etablert forskningsprosjektet INSITE, støttet av Forskningsrådets BIA-program2 og ledet av inFuture. Hovedmålet med prosjektet er å utløse ny verdiskapning og lønnsom vekst, ved å skape en ny beslutnings- og styringsprosess, basert på innsamling og analyse av bevegelsesdata og data fra en rekke andre datakilder.

Under arrangementet på Den Norske Opera ble Dyreparken hedret for sin evne til å innovere og arbeide langsiktig.

I juryens begrunnelse i kategorien «Årets innovative produktutvikler» heter det:«Innovasjon har mange definisjoner, men i bunn og grunn betyr det å skape noe nytt til det bedre og som er verdiskapende for bedriften. Vinneren av Årets innovative produktutvikler har virkelig evnet å ta i bruk dypere kundeinnsikt og mobilteknologi for å gi gjesten det de vil ha og ikke nødvendigvis det de trodde gjesten ville ha. Vinneren har turt å eksperimentere og gå nye veier. Juryen er spesielt imponert over evnen til å samarbeide på helt nye måter. Denne samarbeidsmodell tilgjengeliggjør sofistikert infrastruktur og kompetanse for datainnsamling og analyse, som mindre aktører i reiseliv og opplevelsesbransjen ikke kunne etablert på egenhånd. Datainnsamlingen har ikke kun gjort markedsføringen mer treffsikker, men har økt investering i nye produkter som har forsterket kundetilfredsheten og gjenbesøksgraden. Parken har rett og slett blitt et enda bedre sted og være og det blir det penger av.»

Forrige
Forrige

Fremtidens forsknings- og innovasjonspolitikk planlegges nå

Neste
Neste

Digital fremtid ikke kun for de høykompetente