Trumps datadrevne valgkamp: Nålestikkene som mobiliserer kjernevelgerne - inFuture i Dagens Perspektiv

Donald Trump burde vært uvalgbar, isteden ser hans uortodokse, men uhyre effektive valgkampstrategi ut til å gjøre ham uslåelig.

Fra en base på 220 millioner amerikanere og 45 000 datapunkter per person, til skreddersydde psykografiske budskap som vekker sterk lojalitet blant kjernevelgerne, er blant virkemidlene i Trumps datadrevne kampanje. Kampanjen investerer også millioner av dollar i "mørke meldinger" for å demotivere motpartens velgere.

Men hva kan europeiske og norske partier lære av denne tilnærmingen, spesielt i en tid der datadrevet innsikt blir stadig mer sentralt, men også kontroversielt? Dette representerer etiske og strategiske dilemmaer for politiske strateger på tvers av partispekteret.

Klikk her for å lese artikkelen om nålestikkene som mobiliserer velgerne!

Illustrasjonsfoto: Unsplash

Forrige
Forrige

Kan bli mange «Kjerkol-saker» i arbeidslivet fremover - inFuture i Dagens Næringsliv

Neste
Neste

Kan KI sette en stopper for skyhøye advokathonorarer? inFuture i Dagens Næringsliv